ساس

ساس ها جز راسته همیپترا بوده و دو خانواده مهم دارند که می توانند مشکلاتی از قبیل خارش های مکرر، آلرژی های
پوستی، کم خونی در موارد آلودگی بالا و همچنین ناقل بیماری شاگاس (تریپانوزومیازیس آمریکایی) باشند که این
بیماری در ایران گزارش نشده است.

دو خانواده مهم از ساس ها در جدول زیر ذکر شده است:

+ راسته همیپترا

۱- خانواده سی میسیده (ساس تختخواب):

*سیمکس لکتوالریوس

*سیمکس همیپتروس

۲- خانواده ردوویده (ساس پوزه دار):

زیرخانواده تریاتومینه (معروف به ساس قاتل) که یک

جنس از این زیرخانواده به عنوان ناقل تریپانوزوم کروزی

(تریپانوزومیازیس آمریکایی) عامل بیماری شاگاس در

آمریکا می باشد.

خانواده سی میسیده در این راسته که به عنوان ساس رختخواب یا تختخواب معروف است که امروزه به عنوان یکی از معضالت بزرگ در امر مبارزه با آفت های شهری مطرح است.

ساس ها دارای رنگ قهوه ای تا نارنجی با سطح پشتی و شکمی پهن بند بند و پهلوهای باریک و بدون بال هستند. همانطور که گفته شد این نوع از ساس ها قادر به انتقال بیماری نبوده ولی با توجه به اینکه تمامی مراحل نمف و بالغ در هر دو جنس نر و ماده (مطابق تصویر پایین) قادر به خونخواری هستند باعث آزار و اذیت میزبان با خونخواری های مکرر، آلرژی و حساسیت های پوستی شدید و حتی کم‌خونی در بعضی موارد نادر می گردد. اصولاً محل گزش به صورت پاپول های قرمز رنگ ریز و گرد سفت که ازهمدیگر فاصله کمی داشته و (2تا2تا) و یا (3تا3 تا) در کنار هم دیده می شوند.

خونخواری ساس ها در هنگام شب بوده که نشان از شب فعال بودن آنها دارد، در طول روز نمف ها و بالغین آن در محل های تاریک همچون درز و شکاف های لوازم چوبی منزل، درز های دیوار، درزهای کاغذ دیواری، بین درزهای مبل و تختخواب، داخل پشتی ها، درزهای کفپوش منزل، درزها و گوشه های اتاق و حتی در بین لباس و سایر لوازم منزل می توانند استراحت کرده و رشد و تکثیر نمایند. ساس ها اصولاً همراه با فرد آلوده یا توسط اجناس دست دوم خریداری شده (میز و کمد و سایر وسایل چوبی و غیرچوبی) وارد منزل یا اماکن مورد نظر شده و یک ساس بالغ می تواند باعث بوجود آمدن یک کلنی بزرگ شده و آلودگی را گسترش دهد. بنابراین اولین مرحله برای مبارزه با ساس ها شناخت کامل سیکل زندگی و نحوه رشد، تکثیر و چگونگی انتشار آن در یه مکان می باشد.

برای اینکه بتوانیم آلودگی به ساس را تشخیص دهیم چندین مورد بایستی در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر است:

• مشاهده کردن ساس زنده یا پوسته های جدا شده ازمراحل نمفی ساس( در روند پوست اندازی و بلوغ) دربررسی محل استراحت آنها که در پاراگراف بالا به آنها اشاره شده است.

• رویت محل گزش و شکل گزش در بدن میزبان

• رویت تخم های ساس در درز و شکاف ها و سایر وسایل عنوان شده

• مدفوع یا خون هضم نشده که از انتهای بدن ساس دفع شده و به صورت لکه های سیاه و قهوه ای (به شکل نقطه ای) در قسمت های مختلف تختخواب، ملحفه ها و لباس ها… قابل رویت اند.

شایان ذکر است عدم شناخت کافی و عدم مشاوره از‌ متخصصین وارد در این زمینه و همچنین استفاده بی رویه از سموم شیمیایی فروشگاهی و مبارزه ناکارآمد، نه تنها مشکل را برطرف نخواهد کرد، بلکه در موارد زیاد گزارش شده، باعث
تکثیر و آلودگی بیشتر در مکان مورد نظر شده است. لذا توصیه می گردد با بهره گیری از اطلاعات عنوان شده در
سایت، با شرکت سمپاشی پادسم جهت مبارزه و کنترل ساس و سایر حشرات موذی با کارشناسان و متخصصین خبره در ارائه خدمات به شما عزیزان در ارتباط باشید.

پست های بیشتر

اثر سمپاشی بر روی پوست

شرکت سمپاشی پادسم در مقاله زیر به شما کمک میکند تا اثرات منفی سموم بر پوست را بشناسید، با ما همراه باشید. بر اساس تقسیم

شپش کتاب(Psocoptera)

شپش کتاب (Psocoptera) حشرات ریزی هستند که طول آنها کمتر از 6 میلیمتر است. ظاهرا تا حدودی شبیه زنجیر یا شته می باشند ولی شکل

شپش کتاب(Psocoptera)

شپش کتاب (Psocoptera) حشرات ریزی هستند که طول آنها کمتر از 6 میلیمتر است. ظاهرا تا حدودی شبیه زنجره  یا شته می باشند ولی شکل